poniedziałek, 22 lipca 2013

Bóle bioder ? Co z tym robić ?

O kurczaki ! W tej ciąży odkrywam jakieś nowe, niespotykane do tej pory dolegliwości, o których w ogóle nie miałam wcześniej pojęcia. Od kilku dni mam problemy ze spaniem z powodu...bólu bioder. Na wznak nie dam rady spać, bo maleństwo jest za ciężkie i nie mogę oddychać, więc przewracam się z boku na bok, z poduszkami między nogami.. No i tak dam radę spać. Problem w tym, że po jakiejś godzinie budzę się z bólu... właśnie biodra, na którym leżę.

Pobłądziłam trochę w internecie i na stronie parenting.pl znalazłam takie wytłumaczenie

"Przyczyną bólu biodra w ciąży są hormony wytwarzane przez jajniki i łożysko, a konkretnie hormon o nazwie relaksyna. Działa on rozluźniająco na więzadła maciczne, mięsień szyjki macicy oraz spojenie łonowe. Podobnie działa progesteron, także produkowany w dużych ilościach w czasie ciąży. Rozluźnienie w organizmie jest niezbędne przed porodem, bowiem ułatwi przejście dziecka przez drogi rodne. Ale niestety, równocześnie ułatwia kontuzje. Kobieta w ciąży, ze względu na rosnący w jej łonie płód, jest dodatkowo narażona na większe obciążenia niż normalnie. Zmienia się także środek ciężkości, do czego ciężko się przyzwyczaić podczas chodzenia. Dlatego boli kręgosłup, a także pojawia się ból biodra w późnej ciąży. Dodatkowym obciążeniem jest także nieprawidłowa postawa ciała, która pogarsza ból bioder, a także pleców."

Kilka wskazówek jak sobie można z tym radzić (źródło parenting.pl)

"U większości kobiet ból jest najbardziej uciążliwy, kiedy kładą się spać. Można poeksperymentować z ułożeniem poduszek tak, by było wygodnie. Dobrym pomysłem wydaje się kupienie poduszki dla kobiet w ciąży, jeśli to nie pomoże. Taka poduszka wspiera całe ciało i jest specjalnie wyprofilowana i dopasowana do ciała kobiety w ciąży. Nadaje się także dla kobiet po porodzie. Kolejną ważną rzeczą jest pozycja podczas snu. Nie należy krzyżować nóg w czasie snu, bo rano ból się nasili. Lepiej jest włożyć między kolana i brzuch poduszki, także podczas odpoczynku i drzemki.

Odpoczywanie i robienie sobie przerw jest jak najbardziej wskazane w ciągu dnia. Ostatnie tygodnie ciąży są dla kobiety obciążające. Nie można się dodatkowo przeciążać. Ból bioder w ciąży pogorszy się, jeśli kobieta będzie spędzała cały dzień na nogach. Oprócz tego bardzo ważny jest wybór obuwia. Wysokie obcasy lepiej zostawić sobie na czas
po porodzie.

Także umiarkowana aktywność fizyczna jest wskazana, a szczególnie pływanie czy
aqua aerobic dla kobiet w ciąży. W wodzie zmniejsza się obciążenie stawów, które normalnie muszą dźwigać ciało i sprzeciwiać się grawitacji. Dzięki wodnej aktywności fizycznej można poczuć dużą ulgę, zarówno jeśli chodzi o różne bóle pojawiające się w czasie ciąży, jak i nastrój. Inną formą aktywności fizycznej zalecaną w ciąży jest joga lub pilates, dostosowane do możliwości kobiet w ciąży. Delikatne rozciąganie poprawi kondycję stawów i mięśni.

Jeszcze innym sposobem na ból biodra w ciąży jest profesjonalny masaż dla kobiet w ciąży. Taki relaksujący i skierowany w ból masaż zniweluje go i poprawi samopoczucie. Należy pamiętać, aby wybrać doświadczonego masażystę. A podczas masażu zawsze informować o każdym poczuciu dyskomfortu."



Miłego dnia !

Notka napisana do konkursu firmy Beticco,
-link do regulaminu:
http://beticco-baby.blogspot.com/2013/07/konkurs.html
-link do Facebooka:
https://www.facebook.com/BeticcoBaby
Walczę o nagrodę: Konik na biegunach!

7 komentarzy:

  1. Co prawda to moja pierwsza ciąża ale to poskudztwo też mnie nawiedziło tuż przed połową... pomogło mi spanie z dużą poduchą między kolanami i łydkami...budzenie się nad ranem przez ból przeszło jak ręką odjął... jeśli chodzi natomiast o te specjalnie wyprofilowane poduchy dla mam to dla mnie okazały się niewygodne, i zbyt cienkie żeby pomóc na dolegliwości biodrowe

    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) cieszę się, że zainteresował Cię mój blog :)
      No właśnie ja dotychczas używałam w sumie nie żadnej tam specjalnej poduszki, tylko większego "jaśka", jednak tak sobie myślę, że faktycznie może on być za miękki i dlatego nic to nie daje... Cóż, dzisiaj powędruję do garderoby i poszukam większej poduszki, będę testować, bo dłużej nie wytrzymam...

      Pozdrawiam i wszystkiego dobrego !

      Usuń
  2. Ból bioder i krzyża towarzyszył mi już od pierwszego trymestru. Potem to wszystko jakoś ucichło i teraz boli tylko wtedy, gdy przesadzę z aktywnością fizyczną. Nadal śpię na plecach, o dziwo nic mnie nie dusi. Warunek jest jeden - na płasko można leżeć tylko z podkurczonymi nogami. Gdy chce się poleżeć z wyprostowanymi, to jednak trzeba pod plecy i głowę podłożyć jakąś większą poduszkę - rada położnej. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kochana, to dobrze masz ! Ja to na plecach wytrzymam maks 5 minut, a potem to mi się robi niedobrze, nie mogę oddychać i czuję się fatalnie, muszę się "przerzucić" na boczek :) Dzięki serdeczne za poradę, będę próbowała z poduszką między nogami jakąś większą. Oby się udało ;D

      Pozdrawiam !

      Usuń
  3. Przetestowałam dzisiaj twardszą poduszkę i bóle faktycznie zniknęły !!! Mimo to i tak tryb snu pozostawia wiele do życzenia:
    - 1:00 nie śpię, Olo też nie,
    - 2:00 zasypiam,
    - 3:00 budzę się, marsz do łazienki,
    - 3:05 zasypiam,
    - 4:00 budzę się, replay z 3:00 + oglądanie przez okno wschodu słońca :)
    - 4:15 zasypiam,
    - 9:00 pobudka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tymi pobudkami to też tak mam, ale nie każdej nocy. Najgorsze jest to, że przestawił mi się tryb spania i przed północą nie zasnę.

      Usuń
    2. ja tak samo... Najwcześniej to może być jakoś koło 1:00. Dobra gimnastyka przed urodzeniem się maluszka ha, ha ! Wszyscy mi mówią - odpoczywaj, prześpij się, a ja od pewnego czasu w dzień w ogóle nie mogę już spać... Tak sobie myślę, że chyba w ciągu doby to w sumie przesypiam jakieś 7 - 8 godzin. Więcej nie ma szans :)

      Usuń