czwartek, 30 maja 2013

Polityka prorodzinna w naszym kraju

Poważny temat prawda?



Mam czasem takie momenty, ze chciałabym napisać list otwarty do rządu i zapytać, jaka pomoc i kiedy nadejdzie dla rodzin wielodzietnych 2+3 i więcej. Cały czas słyszymy, ze w Polsce rodzi się za mało dzieci i sama naprawdę mam wielu znajomych, którzy po prostu świadomie nie chcą dzieci i mówią o tym otwarcie. Lubią swoje obecne życie, brak zobowiązań, podróże... Wolą zarabiane pieniądze przeznaczyć na realizację swoich marzeń i celów, niż na dziecko. I ok. Nie oceniam. Nie o to mi nawet chodzi, bo ktoś sam z drugiej strony mógłby mi zarzucić, że po co mi 3 dziecko, że będzie mi ciężko, bo nie mieszkam w rodzinnym mieście, nie mam takiej pomocy, jak osoby które mają przy sobie rodziców i mimo, że wprowadzono ustawę o rocznym urlopie macierzyńskim, to najprawdopodobniej i tak zostanę tylko pół roku w domu, bo niestety kredyt hipoteczny sam się nie spłaci, a opcja 80% miesięcznie przez rok naruszyłaby mocno nasz budżet.

I mimo tego wszystkiego...
Ja bardzo chciałam jeszcze w swoim życiu doświadczyć macierzyństwa, to był ostateczny czas, kiedy bym się na to zdecydowała. Myślałam o tym już od kilku lat. Mąż nie ukrywam, nie był tak spontaniczny jak ja. Sama byłam jednym z czworga rodzeństwa i było czasem ciężko, ale wszyscy byli zdrowi i byliśmy razem! Po drugie, moi synowie mają już 14 i 12 lat, swoje sprawy, nie potrzebują już tak bardzo opieki, a ja - jestem stworzona do opiekowania się ludźmi :)

Oluś będzie naszym trzecim dzieckiem. Z tego powodu zaczęłam się interesować, czy otrzymamy jakąś pomoc, ulgi i zniżki. Powiadają "lepszy rydz, niż nic" i to powiedzenie bardzo tutaj pasuje, bo pomoc jest bardzo skromna w porównaniu do tego, ile faktycznie kosztuje utrzymanie dziecka:
  1. 1000,00 pln jednorazowego becikowego dla rodzin, których dochód nie przekracza 1922,00 pln na osobę netto, które
  2. 80,00 pln miesięcznie z MOPS, ale tylko w przypadku, kiedy dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 539,00 pln
  3. Coroczny odpis od podatku na dwójkę pierwszych dzieci po 1112,04pln, na trzecie dziecko 1668,06pln
  4. Roczny urlop macierzyński, w czerwcu 2013 będzie podpisywana ustawa
Mało prawda?
Prawda.
Z ciekawości popatrzyłam jeszcze na stronie naszego mareckiego Urzędu Miasta, czy są jakieś ulgi, napisałam nawet do nich. Zero odpowiedzi.
Natomiast w Warszawie Karta Rodzin Wielodzietnych jest przeznaczona tylko dla rodzin 2+4 i więcej !!!  Karta upoważnia do darmowej komunikacji ZTM oraz 50% zniżek na kina, baseny, teatry, zoo, a także do ulg w przedszkolach i żłobkach.
Fajnie !
Tylko dlaczego tylko dla rodzin z 4 dzieci ?! W czasie, kiedy apeluje się o to, aby rodziło się ich więcej?!

Cały czas pojawia mi się w głowie pytanie, jak rodziny, które wcześniej już zakupiły mieszkanie na kredyt hipoteczny i chcą mieć więcej dzieci mają sobie radzić? Dlaczego myśli się tylko o młodych i zapewnieniu im pierwszego mieszkania? Dlaczego nie myśli się również o tych, którzy zakupili mieszkania w 2008 roku we franku i w tej chwili również chcą godnie żyć, a niestety żadne ulgi im nie przysługują, bo albo maja za wysokie dochody (MOPS), albo mają za mało dzieci (!)

Może ktoś z Was zna odpowiedź na to pytanie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz