piątek, 23 sierpnia 2013

"Powroty nad rozlewiskiem" - przepisy cz.2

Ogólnie to nie czytam jakoś niewiadomo ile książek, ale powiem Wam, że wciągnęłam się na maksa. Wczoraj znowu nie mogłam zasnąć i do 1:00 czytałam, potem obudziłam się o 3:00 i znowu, potem o 7:00 i znowu to samo. Bardzo mnie wciągnęła ta książeczka :)

Dzisiaj kolejne przepisy. Tak sobie pomyślałam, że moje chłopaki wracają w poniedziałek z wakacji, przyjadą też teście - zrobię coś dobrego z któregoś przepisiku :)

Przecieraki vel żelazne kluski
Utrzeć ziemniaki do miski i odlać ciut wody. Na przykład włożyć w tę masę cadzak i wyłyżeczkować całą wodę. Dosypać krochmalu albo mąki żytniej. Wbić jajko, albo dwa, zależnie od ilości ziemniaków. Wymieszać masę i kłaść na osolony wrzątek łyżką. Nabierać brzeżkiem i strząsać do wody. Zagotować i jak wypłyną, wyjąć łyżką cedzakową na miskę. Polać skwarkami ze słoniny.

Jabłka w szlafrokach
Małe jabłka wydrążyć i włożyć do środka cukier z cynamonem, dżem albo miód. Lekkie, drożdżowe ciasto rozwałkować i naciąć w kwadraty. Na kwadracie stawiać jabłko i zalepić ten kwadrat u góry, jak pierożek, brzeżkami.
Stawiać na tłustej blaszce daleko od siebie, bo podczas pieczenia rosną !
Upiec i posypać cukrem pudrem.

Racuchy ziemniaczane
Jak wyżej, zetrzeć ziemniaki, odcedzić wodę, dodać jajo i mąkę (pszenną albo razową). W garnuszku z mlekiem i mąką rozczynić drożdże. Wlać do masy. Niech ciasto rośnie. Kłaść na rozgrzany tłuszcz łychą i smażyć jak placki. Będą puchate. Podawać ze śmietaną (bogata wersja) lub maślanką, solą, kapustą kiszoną, cukrem, dżemem - co kto lubi.

Zupa rybna mamy
Do garnka włożyć sprawione drobiazgi - karaski, płotki, miętuski. Także marchew, cebulę (sporo!), pietruszkę. Gotować z dodatkiem ziela angielskiego i liścia laurowego. Przetakiem wyjąć wszystek rybny drobiazg, alby została włoszczyzna i liść, i ziele. Delikatnie włożyć duże, sprawione dzwonka ryb - jazia, suma, węgorza, karpia, co tam jeszcze. Gotować długo i delikatnie, aby tylko ta zupa lekko drgała. Oczywiście sól, pieprz do smaku. Może być garść kopru. Podawać z ziemniakami z wody lub grzankami z pytlowego chleba natartymi czosnkiem.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz